منتدى سفنكس للعربيات

مرحبا بالزائر الكريم..
ارجو ان تستمتع معنا فى المنتدى..
واتمنى ان تشارك معنا
و يشرفنا زيارتك مره اخري
منتدى سفنكس للعربيات

منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها

عمر المنتدى بلأيام 2868
 
عدد المنتديات 102
 
 
 
عدد المواضيع 688
 
 
مرحبا واهلا بالعضو الجديد
محمد0
 
 
 
للدخول لصفحة المنتدى على الفيس بوك
أضغط هنا


 
منتدى متخصص فى السيارات بجميع انواعها
 
 
مساحة مخصصه لأعلانات الأعضاء
مدونتى على wordpress
 
 
مدونة المنتدى الإلكترونية على بلوجر
 
 

PEUGEOT 504 اسم من ذهب

شاطر
avatar
المهندس
المدير العام
المدير العام

عدد المساهمات : 169
نقاط : 515
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 07/05/2010
العمر : 33
الموقع : http://sphinx.3arabiyate.net/forum.htm

بطاقة الشخصية
sphinx: 8

sphinx PEUGEOT 504 اسم من ذهب

مُساهمة من طرف المهندس في الجمعة مايو 14, 2010 4:48 pm




معاك عربيه ايه؟؟

معايا بيجو

من الكلمه دي بس تقدر تعرف ان اللي بيتكلم معاه عربيه بيجو موديل من 71 لحد 83 و تكون 504!!!
انهارده حتكلم عن عربيه مفيش حد في مصر كلها ما يعرفهاش و اللي معاه واحده منها نضيفه بيعتز بيها اوي و ما بيبعهاش
حتكلم عن البيجو ال 504 العربيه الي ركبها الشعب المصري كله بلا استثناء بمختلف طبقاته
مين فينا مكنش والده عنده 504 .
و مين فينا محدش من اصحابه كان معاه 504
و مين فينا ما ركبش تاكسي 504
و مين فينا اتزنق في يوم و سافر مواصلات و ركب من موقف البيجو!!!!
نزل من العربيه دي شكل واحد بس مع بعض الاحتلافات الطفيفه بدون المساس بالجوهر
من 69 لحد 74 تميزت تلك الموديلات بمقابض ابواب بارزه و كلاسيكيه(اكره زرار كما يسمونها)
و بشكبه اماميه معظمها مغطاه بطلاء النيكل كروم كما كانت تتمع الشبكه الاماميه بأسد بيجو النحاسي المميز .

من 75لحد 83 و كانت تلك الفتره من ازهي عصور ال 504 و بدأت في قصه حب طويله مع المصريين و مع افريقيا عموما و تميزت تلك الموديلات بمقابض الابواب المدمجه و اسد بيجو ايضا تم دمجه في كلام من الشبكه الاماميه و طاره الدريكسيون الحديثه المصنوعه من البروبلين بدلا من الطاره القديمه الصلبه
غير ان التابلوه في الموديلات الاولي كان لونه فاتح اما بعد 75 كان لونه اسود .
نور التابلوه كان لونه ابيض (GL) لحد سنه 77 اما سنه 78 كان لونه اخضر و سنه 79 كان لونه احمر و واستمر نور التابلوه الاحمر مع بيجو لحد انهارده
بالنسبه لدواخل العربيه كان لونها في الموديلات قبل 75 لونها بني غامق و الموديلات لحد 78 لونها رصاصي اما ال 79 كانت بنفس لون السياره.


(GL.GR.SR.L)

انها موديلات العريقه 504 و كلمات سر النجاح لاعظم موديلات بيجو
كانت جميعها موتور واحد تقريبا ما عدا ال L كانت بموتور اصغر و غالبا ما تكون تاكسي

(GL):

كان التابلون بتاعها اكثر اناقه في رايي و كانت العدادات علي شكل دواير منفصله و الكراسي الاماميه كان مدمج فيها مسند الراس و كان الشبكه الاماميه فيها خطين نيكل و الابواب عليها فروع نيكل علي القوايم و المقبض الداخلي كان نيكل برضه و فرش الابواب كان جلد لحد موديل 79 كان جلد و صوف مع بعض علي حسب لون الكراسي.
اما ال(L) فكانت افقر موديل فيهم من حيث التابلوه و من غير جرايد علي الجوانب ولا نواكل علي الابواب و اكر الداخليه بلاستيك ردئ.
اما ال(GR) فكانت اعلي شويه من ال L لكن كانت ال GL احلي طبعا من اي حاجه فيهم

بالنسبه للفروقات الميكانيكيه:

كان مواتير (GL.GR.SR)نفس الموتور ال 2000 سي سي بكامه واحده انما ال(L)كانت 1800 علشان كده تلاقي معظمها تاكسيات و اللي بيفرق بقي ان الاتنين جر خلفي لكن (GL.SR) علي كبالن خلفي انما(GR.L)علي ديفرانس زي بتاع ال 131 و ال132 كده بس طبعا علي كبالن احسن علشان ما بتحسش بهزه المطبات بعكس الديفرانس اللي بيخلي العربيه كله تطلع و تنزل علي المطبات مثلا.


ختاما و مهما اتكلمت عن ال 504 مش حيكفيني فيها صفحات المنتدي جميعا
فتلك السياره من بيجو ساهمت في تشكيل تاريخ مصر المعاصر للسيارات و هيا من اعطت سمعه لكل موديلات بيجو من السبعينات الي الآن .
و مازالت تنتج في كينا و نيجريا بافريقيا بنفس الشكل المعتاد و المحبب للجميع
تلك السياره التي كان يقودها فئات عديده دون خجل عندما يراها احدهم و هيا تخدم في مجال التاكسي
و مازلت تكافح بزخم الشباب رغم عمرها الطويل و لم تسطتع سياره الي الان في ان تحتل مكانه ال 504 عند المصريين الي الآن.
تحيه لتلك السياره العظيمه التي من يوم ظهورها في معرض باريس و بالتحديد يوم 12 سبتمبر 1968 الي الآن لنفس التصميم و ما زالت مصدر سعاده و فرح لملاكها

بيجو 504 ستيشن

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]




بيجو 504 كوبية


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بيجو 504 بيك اب

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


صور متنوعة


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



البطاقة الفنية

Manufacturer Peugeot SA
Parent company PSA Peugeot Citroen
Production (Europe)- 1968–1983
(Argentina)- 1969–1999
(Nigeria)- 1968–2005
(Kenya) - 1968–2004
Assembly Sochaux, France

Canton, China
Los Andes, Chile
Buenos Aires, Argentina
Kaduna, Nigeria
Mombasa, Kenya
Predecessor Peugeot 404
Successor Peugeot 505
Class Large family car
Body style(s) 4-door saloon
4-door estate
2-door coupé
2-door convertible
2-door pickup truck, Europe until 1993, other World Markets until 2005.
Layout FR layout
Engine(s) 1.8 L I4
2.0 L I4
1.9 L I4 diesel
2.1 L I4 diesel
2.3 L I4 diesel
2.7 L V6
Transmission(s) 4-speed manual
3-speed automatic
5-speed manual
Wheelbase 107.875 in (2,740.0 mm)
(saloon/berline)
Length 176.625 in (4,486.3 mm)
(saloon/berline)
Width 66.5 in (1,690 mm)
Height 57.5 in (1,460 mm)
Fuel capacity 56 L (14.8 US gal; 12.3 imp gal)[1]





[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[/center]
avatar
ahmedryan
Admin
Admin

عدد المساهمات : 286
نقاط : 954
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 13/04/2010
العمر : 46
الموقع : http://sphinx.3arabiyate.net/forum.htm

بطاقة الشخصية
sphinx: 10

sphinx رد: PEUGEOT 504 اسم من ذهب

مُساهمة من طرف ahmedryan في الإثنين مايو 17, 2010 3:48 am

موضوع جميل ومعلومات مفيدة وقيمة

فين ايام البيجو؟؟


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


_________________
سبحان الله سبحان الله العظيم

    الوقت/التاريخ الآن هو الأحد فبراير 18, 2018 5:45 am